Thursday 15 December 2011

Tercipta Untukku episod 2

Jep : Err,, saya ade suke seseorg dlm kelas nie. #Sengaja mnguji Alia.
Alia : So ? #Reaksi muke nye mcm jeles.
Jep : Saya nk mintak tlong kat awk boleh ?
Alia : InsyALLAH, ape dia ? #Tahan untuk menangis
Jep : Tlong ckp kt budak tu, saya suka dia.
Alia : Ermm, sape budak tu ? #Tergugup sgtt Alia nk ckp.
Jep : Nak tahu ke ?
Alia : Yelah! Habistu takkan nk bgi kat hantu. #Nada suara nye agak tinggi.
Jep : Nanti saya bgthu ok.

Alia berasa amat kecewa dgn Jep kerana mempermainkan perasaanya. Sudah beberapa hari dia asyik mendiamkan diri sahaja. Dgn Fatehah pon, dia tidak bercakap atau tgur sesama sndiri. Fatehah & Afiq pelik dgn perubahan sikap Alia. Sebagai kawan baik, mereka ingin mngambil tahu apakah sebnarnye masalah yg dihadapi oleh Alia.

Afiq : Alia, kau nie kenapa ?
Alia : Aku ok je . #jawapannye seperti orng tak makan 10 hari.
Teha : Alia, kalau awk ade mslah, bgthu jelah kiteorg. Mane tahu kiteorg boleh bntu.
Alia : Takde ape lah! Kau tak faham bahasa ke ? #kini dia memarahi Fatehah pula.

Fatehah agak terkejut, kerana belum pernah dimarahi sebegitu rupa sebelum ini. Fatehah kecewa atas sikap Alia sejak akhir-akhir ini.

Afiq : Teha, dh lah tu..
Teha : Senang lah awk ckp, saya nie dh lame kawan dgn dia. Snggup dia buat saya mcm nie.
Afiq : Mungkin dia ade masalah dgn Jep kott.
Teha : Kalau dia ade msalah dgn Jep, kenapa kita yang jadik mangsa ?
Afiq : Dia tertekan lah tu. Yelah, lagi brape bulan je nk UPSR.
Teha : Urmm. k

Dalam diam, Afiq pergi berjumpa dgn Jep untuk menanyakan tntg Alia.

Afiq : Jep, kau gaduh dgn Alia ke ?
Jep : Mane ade. kenapa bro ?
Afiq : Tadi aku dgn Teha cuba tegur dia, tapi dia marah-marah dak Teha pulak. Smpai menangis dak teha tu.
Jep : Eh, knape pulak ?
Afiq : Tu yg aku tnye kau ni. Mane lah tahu korang ade masalah kan.
Jep : Aku rase aku tahu sebab ape....
Afiq : Ermm, takpe lah bro, kau selesaikan lah sndiri.
Jep : Ok. Anyway, thnks bro sbb bgthu.

Assalamualaikum Alia.
Awak, kenapa akhir-akhir ini awak asyik mengelakkan diri daripada kami? Kerana masalah hari tu ke? Saya tahu awk cmburu kan bila saya ckp saya suka seseorg. Awak slah faham tu. Sebenarnya orang yang saya ckp tu ialah AWAK. Saya suke awk sorg je. Takde perempuan lain yang bertakhta di hati saya ni. Saya harap awk jgnlah marah Teha tu lagi. Kesian dia..Maafkan saya kerana merahsiakn perkara ini.
Jepfree.. 

Alia sgtt terkejut apabila mmbaca surat yg diterima daripada Jep. Dia berasa amat kesal kerana telah memarahi Fatehah tempoh hari. Dia tidak mnyangka bahawa Jep mmpunyai perasaan terhadapnya. 
*Aku mesti minta maaf kepada Teha, esok juga* getus Alia didalam hati.

Alia : Teha!!!! 
Teha : Ape kau nak hah ? Jangan kacau aku boleh tak ?
Alia : Teha, saya tahu awk marahkan saya, saya dtg nie pun sbb nk mintak maaf.
Teha : Untuk ape ? Aku bukan kawan kau lagi!!

Lalu Alia pergi dari situ, dia sedih apabila diperlakukan sebegitu oleh Teha.
*Mungkin ini lah perasaan Teha ketika aku memarahinya* 

Waalaikumussalam Jep.
Awak, kenapa tak beritahu awal-awal? Saya dh lakukan kesilapan yang besar terhadap rakan saya sendiri. Saya sedih sbb Teha dh taknak tegur saya lagi. Awak tlonglah saya..
Alia Aqilah..

***

Pada keesokan harinya, Teha tidak dtg ke sekolah. Afiq memberitahu bahawa Teha mngalami demam panas dn dimasukkan ke dalam hospital..

Jep : Bro, mane awek kau ?
Afiq : Dia demam panas lpastu kene masuk wad.
Jep : Astagfirullahalazim..
Afiq : Nie semua angkara Alia lah!
Jep : Takpe, nnti aku slow talk dgn dia.. Nanti ptg kita ajak Alia melawat Teha ok.
Afiq : Macamlah dia nak. 
Jep : Sabar bro. Tak lame lagi nk dekat puasa. Aku rasa elok kita maafkan dia.
Afiq : Kau ckp senang le, awek aku dh masuk hospital tu der..

***

Jep : Alia, ptg nnti ikut kiteorg ok.
Alia : Pergi mane Jep ?
Jep : Pergi melawat Teha.
Alia : Kenapa dgn Teha ? #suaranya agak sedih dan risau..
Jep : Dia.....

Hoho^^. Nnti sambung,, Watlekk k (Y)

No comments:

Post a Comment