Thursday 15 December 2011

Tercipta Untukku episod 4

Saat yang dinanti-nantikan telah tiba. Semua murid tahun 6 diminta berkumpul didalam dewan peperiksaan UPSR. Guru Besar memulakan bicaranya..

Puan Aminah : Baik lah murid-murid. Sekolah kita hanya 4 orang sahaja yg mndapat 5A.

Murid-murid tahun 6 agak terkejut dgn pengumuman yg diberikan oleh guru besar. Begitu juga dgn 4 sahabat yng sgtt risau akan kputusan mereka.

Jep : Aku tak yakin lah dpt 5A.
Alia : Alahai awk ni. Sabar. Mesti kita 4 org dpt punye.
Teha : Tapi Science saya agak teruk lah.
Afiq : Lek ah. betul ckp Alia tu. 4 org tu mesti nama kita..

Senarai nama yang mendapat 5A > >

Nur Alia Aqilah
Muhammad Jeffri
Nur Fatehah
Muhammad Afiq

Gembira yang tidak terkata bagi 4 orang sahabat baik itu. Fatehah dan juga Alia mnangis kegembiraan.
Tiba-tiba ucapan itu diberi kepada Cikgu Azira.

Cikgu Azira : Ehemm..

Semua murid memandang tepat ke arah Cikgu Azira.

Cikgu Azira : So, Alia & Jep.. Mari kedepan.

Mereka terus mara kehadapan dewan tersebut.. Cikgu Azira mnyuruh mereka mencabut kertas didalam sebuah kotak. Kemudian, Cikgu Azira memanggil pula Fatehah & juga Afiq ke hadapan.
Mereka berempat berada dihadapan dewan dgn pasangan masing-masing.

Cikgu Azira : Baiklah, sebelum kputusan UPSR di umumkan, saya telah mmberi satu tugasan kan, dan tugasan awk semua ialah mncari pasangan lelaki & perempuan. Saya buat tugasan ini hanya untuk murid yang mndapat 5A. So, awk semua nak tahu ape tugasannya?
Murid-murid : NAK!!!!!!!!!!! #bergema dewan dgn suara pekikan mereka.
Cikgu Azira : Baiklah, sekarang kamu berempat buka kertas partner masing-masing. Dan baca dihadapan kawan-kawan kamu ini.

Jep & Alia : Kami berdua diminta untuk mnyanyikan sebuah lagu duet.
Afiq & Teha : Kami berdua diminta untuk mnyanyikan sebuah lagu solo.

Mereka agak terkejut dgn tugasan yg diberi. Tetapi nasib mereka baik kerana Cikgu Azira memberi mereka tempoh satu minggu untuk mnyiapkan tugasan tersebut.

***

Satu minggu telah berlalu dan kini tibalah masanya untuk kedua-dua pasangan itu mempersembahkan tugasan mereka.
Jep & Alia telah memilih lagu Memori Berkasih bagi tugasan mereka manakala Afiq & Teha telah memilih lagu Marry You bagi tugasan mereka.
Mereka menyanyi dgn sungguh gembira.

Setelah selesai aktiviti itu, Teha mngajak Afiq, Jep & Alia pergi ke Pusat Sumber.

Teha : Eh, korang jom pergi library.
Jep : Nak buad ape ? Takkn nk bljar kott
Afiq & Alia : Betul3. #versi Upin & Ipin.
Teha : Actually aku ade bnde penting nk bgthu.
Jep, Afiq & Alia : What ? ? ? ! ! !

Sesampai nye mereka di pusat sumber, Fatehah segera memberitahu perkara penting itu kepada rakan-rakannya.

Teha : Korang, aku harap lpas je aku bgthu nie, korang bersabar & jangan marah aku tau.
Alia : Teha!!! Ape yg kau ckp nie. #Agak gelisah & risau.
Teha : Actually, haritu aku masuk hospital bukan kerana demam panas.
Alia : Tapi kerana apaaaaa???????
Jep : Sabar Alia. Tunggulah dia habis ckp dulu.
Teha : Aku mnghidap kanser otak. Aku cume ade beberapa minggu je lagi untuk hidup.
Alia : Teha! Kenapa kau rahsiakn ni semua dari aku? Kenapa Teha???

Alia mnangis teresak-esak.. :'(

Teha : Aku tak snggup nk bgthu kau awal-awal Alia. Cukuplah hanya Jep & Afiq yang tahu dahulu. Aku dh janji dgn mereka, slpas sahaja kita semua ambil result, barulah aku beritahu kepada kau.
Alia : Tapi kenapa Teha????
Teha : Sebab aku sayang kau Alia.. #Teha mulai menangis..

Jep : Alia, sabar k. Semua ini ketentuan TUHAN.
Afiq : Betul tu Alia. Aku pun dgn rela hati terpaksa terima semua nie..
Alia : ARGHHHHHHH!!! #Dia menjerit dgn sekuat hati..

Fatehah terus berlari meninggalkan kawan-kawannya itu. Dia tidk snggup melihat sahabat baiknya bersedih kerana dia. Dia sangat sayangkan Alia seperi adiknya sendiri. Alia adalah sahabat sehidup sematinya.

***
Keesokan harinya, Alia tidak hadir ke sekolah. Telefonnya pun dimatikan.

Apakah sebenrnya yg terjadi kepada Alia? Tunggu episod seterusnya! Wacchaaa!

No comments:

Post a Comment